Lindra din nackspärr | Rehaboteket

Lindra nackspärr

Nackspärr är ett vanligt problem i dagens samhälle med mycket arbete framför dator och smarta telefoner. Nackspärr kan även utlösas av hastiga rörelser, statiskt stillasittande bakom ratten eller en obekväm sovställning. Nackspärr orsakas av kramptillstånd i nacken och smärtar vid rörelse. Nacken upplevs ofta väldigt stel med en tydlig "trigger punkt" vid vridning av nacken oftast ett håll.

Vid nackspärr är det vanligt att den drabbade får en spänd ihopdragen kroppshållning med axlarna uppåt för att därmed bidra till en smärtfri position. Smärtan vid nackspärr lindras effektivt om nackmuskulaturen avlastas och får vila för att muskelkrampen skall lindras. För de flesta går smärtan i nacken över efter några dagar eller en vecka. Viktigt är att tänka på ex arbetsställning för att inte få återkommande problem med nackspärr. En avlastande halskrage är oftast ett väldigt uppskattat hjälpmedel för att effektivt bidra till att muskulaturen i nacken får slappna av vid nackspärr och bidrar även till lokal värme över problemområdet. 

Texten är granskad av:

Maja Nilsson
Leg Fysioterapeut

Jag heter Maja Nilsson och är legitimerad fysioterapeut av Socialstyrelsen. Min fysioterapeutexamen, med inriktning beteendemedicin, tog jag på Märlardalens Högskola och sedan fortsatte jag att vidareutbilda mig. I idrottsmedicin, dry-needeling, idrottsmassage, tejpning, tyngdlyftning och crossfit level 1. Och så ortopedisk manuell terapi (OMT 2) som jag läser nu.

 
 
Omdömen på trustpilot:
 8,9 / 10
 
Omdömen på facebook:
 4,8 / 5