Köpvillkor

KÄNN DIG TRYGG NÄR DU HANDLAR PÅ REHABOTEKET.SE
ÅNGERRÄTT – ÖPPET KÖP – SÄKER E-HANDEL – SNABBA LEVERANSER 

Om du vill komma i kontakt med oss gör du det enklast genom att kontakta vår kundservice via vårt kontaktformulär, genom [email] eller genom att ringa 08-24 47 34.

1. Betalning

1.1. Rehaboteket.se använder sig av Klarnas betalningstjänster. Klarna används idag av flera stora näthandlare och är det tryggaste sättet vid handel över nätet.

1.2. Rehaboteket.se erbjuder bland annat en betalningstjänst som heter Klarna Faktura, vilket innebär att betalningen sker efter det att varorna levererats på önskad leveransadress.

1.3. Vi erbjuder även Visa, MasterCard, Swish samt banköverföringar från de största svenska bankerna för de som vill betala direkt.

1.4. Korttransaktioner som sker med Klarna skyddas med hjälp av 3D-secure.

1.5. När du har slutfört ditt köp på webbplatsen får du en automatisk bekräftelse på att vi mottagit din beställning. Denna bekräftelse är inte bindande och innebär inte att ett avtal har ingåtts. Ett bindande avtal uppstår först när vi skickar ut en leveransbekräftelse.

2. Leverans

2.1. Leveranstid

2.1.1. Normal leveranstid är 1–3 arbetsdagar från det att din order mottagits.

2.1.2. Om vi inte kan leverera din vara inom avtalad tid så kommer vi att informera om detta per mail till din uppgivna mailadress i samband med att du placerat ordern. Du har då rätt att häva köpet utan extra kostnader.

2.2. Leveranssätt och fraktkostnader

2.2.1. Leveranser från Rehaboteket.se lager till köparen levereras i enlighet med gällande frakttabell, vilket tydligt framgår i kassan. Alla beställningar över 400 kr har gratis frakt. 

3. Ångerrätt

3.1. Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt lag, men vi på Rehaboteket erbjuder 45 dagars öppet köp.

3.2. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit produkten.

3.3. Du har rätt att öppna förpackningen och prova produkten för att säkerställa att den motsvarar dina förväntningar, men den får inte visa tecken på användning.

3.4. Vissa produkter är undantagna från ångerrätt och öppet köp. Det gäller produkter som är individuellt anpassade till dig som kund.

3.5. Du kan använda Konsumentverkets ångerblankett om du vill ångra ditt köp. Blanketten finns här.

4. Byten

4.1. Om du vill byta till en annan storlek eller modell gör du alltid ett nytt köp och registrerar sedan en retur för den produkt du vill skicka tillbaka. Detta är det snabbaste och smidigaste sättet att få rätt produkt. Läs mer om hur du gör en retur här (www.rehaboteket.se/retur-byte).

5. Retur

5.1. Om du vill returnera en produkt registrerar du din retur på vår retursida (www.rehaboteket.se/retur-byte).

5.2. Vid retur ska produkten och originalförpackningen vara i oförändrat skick, och eventuella tillbehör och instruktionsböcker ska finnas kvar i förpackningen.

5.3. Vi rekommenderar att du använder samma emballage som produkten levererades i vid retur. Du är ansvarig för eventuella skador eller förluster som uppstår under returfrakten om de beror på bristfällig paketering eller annan vårdslös hantering.

5.4. Vi tar ut en returavgift på 69 kronor för att täcka hanterings- och fraktkostnader. Avgiften dras av från återbetalningen eller krediteras på din faktura.

5.5. Vid retur av hela eller delar av en order återbetalar vi beloppet för de returnerade produkterna, inklusive den ursprungliga fraktkostnaden, om du har betalt för frakt vid köp. Returavgiften återbetalas ej.

5.6. Vi rekommenderar att du använder den returfraktsedel som du fått från oss. Du kan såklart köpa din egen returfrakt, men vi kommer ändå att dra av en returavgift på 69 kronor för att täcka hanteringskostnaden som uppstår i samband med retur.

5.7. Returadress (om du inte använder förbetald retursedel)

Svenska Rehaboteket AB
Elementgatan 10
504 64 Borås
 

6. Reklamation

6.1. Om din leverans är felaktig, skadad eller ofullständig ska du göra en reklamation genom att kontakta vår kundtjänst inom skälig tid efter att felet upptäckts.

6.2. En reklamation som görs inom två månader från det att du upptäckte felet anses alltid ha gjorts i rätt tid.

6.3. Du har rätt att reklamera en vara i upp till tre år efter köpet, förutsatt att felet inte orsakats av yttre påverkan eller onormalt slitage. Detta följer av Konsumentköplagen. Du kan läsa mer om dina rättigheter på Konsumentverkets webbplats

6.4. Vid godkänd reklamation står Rehaboteket för fraktkostnaden.

7. Transportskador

7.1. Om produkten skulle vara skadad när du mottog den, reparerar eller ersätter vi den utan kostnad.

8. Ej uthämtat paket (outlöst försändelse)

8.1. Det är ditt ansvar att ta emot eller hämta din leverans enligt de instruktioner du får vid beställningen. Försändelser som inte hämtas ut inom den angivna tiden hos postombud eller i någon av våra butiker returneras automatiskt till vårt lager.  

8.2. Paket som inte har hämtats ut inom fjorton (14) dagar skickas tillbaka till oss. Om detta sker debiteras du en avgift på 199 kr för kostnader relaterade till administration, frakt och hantering.

9. Återbetalning

9.1. Du som kund har rätt att få tillbaka pengarna om produkten redan är betald inom fjorton (14) dagar från den dag Rehaboteket har blivit informerad om ärendet.

9.2. Om produkten omfattas av reklamation kommer Rehaboteket.se återbetala fraktkostnaden avseende produkten inom fjorton (14) dagar.

10. Behandling av personuppgifter

10.1. Rehaboteket behandlar dina personuppgifter, såsom kontaktuppgifter och betal- och orderinformation bl.a. för att kunna hantera din beställning/ditt köp.

10.2. Du kan läsa mer om vår behandling av dina personuppgifter i vår integritetspolicy. Den senaste versionen av integritetspolicyn hittar du alltid på https://www.rehaboteket.se/integritetspolicy

11. Cookies

11.1. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och hjälper oss att leverera våra tjänster i samband med att du besöker Rehaboteket.se.

11.2. Cookies bidrar till en tekniskt förbättrad webbplats och förenklar även för dig som användare för att exempelvis komma ihåg vilka produkter som du placerat i varukorgen.

11.3. Den data som du som kund lämnar till Rehaboteket.se kommer att delas med Klarna för att hantera betalningen vid ett eventuellt köp.

11.4. Genom att använda den här webbplatsen accepterar du användning av cookies.

12. Försäljning till minderåriga

12.1. Rehaboteket.se ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

13. Tvist

13.1. Om du tycker att en vara du har köpt hos oss är felaktig men att vi inte håller med dig så har vi en tvist.

13.2. För att få denna tvist prövad kan du vända dig till den europeiska kommissionens online-plattform för tvistlösning http://ec.europa.eu/odr, eller direkt till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se.

13.3. Vi medverkar i tvistlösningsförandet och följer ARN:s rekommendationer.

14. Produktsäkerhet

14.1 Alla våra produkter är CE-märkta i enlighet med den europeiska standarden, medicinteknik klass II a. CE-märkningen garanterar produkternas funktion och kvalitet.